۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۱
کد خبر: ۵۷۰۵۲۵
آیت‌الله مصباح یزدی:

مسیر رسیدن به سعادت باید در جامعه فراهم باشد| از ظرفیت ها برای تحقق اهداف انقلاب استفاده شود

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: وظیفه امروز نیروهای انقلابی این است که نسبت به جامعه و عوامل محرک شناخت خوبی پیدا کرده و آن عوامل را در مسیر آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی استفاده کند.
 آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار جمعی از رابطان جامعه ایمانی مشعر که امشب در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به روایتی از کتاب اصول کافی اظهار داشت: وقتی دو مؤمن با هم دیدار می‌کنند، نور هرکدام در دیگری منعکس شده و در هر دوی آن‌ها اثرگذار است.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این‌که مؤمنان اشتراکات زیادی در ایمان، اردات و محبت به اهل‌بیت و ائمه اطهار(ع) دارند، گفت: دیدار، تبادل بصیرت و پیمان همکاری و برادری بین مؤمنان، آثار مثبت بیشماری به دنبال خواهد داشت.

 وی ادامه داد: برای یک انتخاب صحیح دو مقوله اصلی را باید مورد توجه قرار داد، نخست مقوله شناخت است و اگر شناخت کافی و صحیح نسبت به مسأله‌ای وجود نداشته باشد، نمی‌توان فعالیتی در آن عرصه انجام داد، مقوله دوم نیز جاذبه و کشش است، زیرا در صورت نبودن جاذبه و کشش در انسان، هیچ‌گونه اقدام و فعالیتی انجام نمی شود، حال اگر شناخت از مسأله صحیح و جاذبه معقولی برای انجام یک فعالیت وجود داشته باشد، آن انتخاب صحیح خواهد بود. 

آیت‌الله مصباح یزدی در ادامه به اهمیت کار گروهی و تشکیلاتی اشاره کرد و گفت: انجام فعالیت‌ها به صورت فردی، سختی و مشکلات بسیار زیادی را در پی خواهد داشت و در مقابل هم‌افزایی و کارگروهی موجب افزایش تصاعدی توان و ظرفیت افراد برای انجام کارها می‌شود.

وی با اشاره به آیه 2 سوره مائده بیان کرد: داشتن اهتمام ویژه‌ به فعالیت‌‌های گروهی و همکاری کردن امری ضروری است، چراکه نتیجه کار دسته جمعی قابل قیاس با کار فردی نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم انقلاب اسلامی را بهترین مثال برای نتیجه‌‌ موفق در کار گروهی و تشکیلاتی دانست و گفت: دلیل ثمربخش بودن حرکت امام راحل در تحقق انقلاب اسلامی شناخت صحیح از ظرفیت‌های جامعه و حرکت براساس اشتراکات اجتماع بود.

وی با بیان این‌که ویژگی مرحوم امام خمینی(ره) برای موفقیت در مسیر انقلاب فعالیت علیه رژیم پهلوی در سایه شناخت دین بود، اظهار داشت: به اعتقاد ایشان شناختی صحیح بود که از ناحیه نورانی دین حاصل شود، بنابراین تمام تلاش خود را درجهت شناخت نورانیت دین و شناساندن آن به دیگران به کار گرفتند و در این مسیر شاگردان بسیار توانمندی نیز تربیت کردند.

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: ویژگی امام راحل این بود که هم عامل شناختی را بهتر از هرکسی شناختند و هم به عامل محرک مردم بیش از همه شناخت داشتند و می‌دانستند که چگونه احساس مردم را در جهت اهداف دین به حرکت بیاندازد.

وی افزود: مهم ترین عامل محرکی که سبب نزدیک شدن دل‌ها به هم می‌شود نور سیدالشهدا(ع) است و امام از این نور الهی در مسیر اصلاح جامعه و حرکت به سوی رشد و تعالی استفاده کردند و با استفاده از زمینه فراهم شده توسط زحمت‌های گذشتگان و انبیا و اولیا(ع) در طول تاریخ، جامعه را در مسیر سعادت قرار دادند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: وظیفه امروز نیروهای انقلابی این است که نسبت به جامعه و عوامل محرک شناخت خوبی پیدا کرده و آن عوامل را در مسیر آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی استفاده کند.

وی با بیان این‌که امام‌ راحل، امام حسین(ع) را عامل محرک مردم می‌دانستند، گفت: ایشان با توجه به همین موضوع فرمودند هرچه داریم از محرم و صفر است، از این رو دوستی با امام حسین(ع) تنها نباید به اشک ریختن و عزاداری منحصر شود، بلکه باید با قدم برداشتن در مسیر حضرت راه ایشان را ادامه داد.

آیت‌الله مصباح یزدی تصریح کرد: برای ایجاد یک جامعه اسلامی باید از حسد و خودخواهی دوری کرد، چراکه ما به دنبال این هستیم که نه تنها خودمان به بهشت و سعادت برسیم، بلکه دیگران را نیز در این مسیر همراه کنیم، به همین خاطر نباید تنها به شناخت‌ بسنده کرد بلکه ترویج و گسترش شور دینی بین مردم امری ضروری است.

وی در پایان خطاب به رابطان جامعه ایمانی مشعر بیان کرد: شما این افتخار را دارید که به شناخت صحیح رسیده و به دنبال هدایت کردن دیگران نیز باشید، بنابراین باید سعی و تلاش کنید که علاوه بر شناساندن دین به دیگران، دوستان و دشمنان دین را نیز به آنها بشناسانید، برای عملی کردن اهداف خود لازم است که ادبیات و هنر ویژه‌ای را به کار ببندید و سعی کنید همت عالی داشته و بدون هرگونه چشم‌داشت دنیوی به اسلام و انقلاب خدمت‌رسانی کنید./۸۷۶/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات